Cornelis de Bruin, Utrecht 1870-1940.
Cornelis de Bruin wordt geboren op 7 april 1870 te Utrecht. De lagere school doorloopt hij in Amsterdam. In die tijd ontwikkelt hij zijn interesse voor het kunstenaarschap. Op 15 jarige leeftijd woont Cornelis in Hilversum en schildert hij een mooi portret van zijn opa Franciscus Jungman. Hieruit blijkt dat hij talent heeft. Op zijn achttiende vertrekt Cornelis in z'n eentje opnieuw naar Amsterdam, waar hij zich verder ontwikkelt als kunstenaar.
Vijf jaar na zijn aankomst in Amsterdam wordt hij daar in 1893 toegelaten tot de Academie voor Schone Kunsten. Hij krijgt daar les van de bekende leraar August Allabé. In 1895 wordt hij aangenomen als de artistieke leider bij de nieuwe Amsterdamse plateelfabriek de Distel. Hij wordt daar één van de bepalende figuren bij de ontwikkeling van de art nouveau in Nederland. Een hoogtepunt is het realiseren van 20 tegeltableaus over de Boerenoorlog in Zuid-Afrika, voor het café Transvalia in Rotterdam. Na de jaren bij de Distel is hij werkzaam bij diverse plateelfabrieken. Onder andere bij de Dordtsche Kunstpotterij (DKP) en de Plateelbakkerij Delft in Hilversum (PBD).
Cornelis de Bruin trouwt op 12 april 1900 met Naatje de Haas. Zij krijgen samen 5 kinderen.
Vanaf 1923 woont het gezin De Bruin in Amsterdam. Daar schildert en exposeert hij tot het einde van zijn leven in 1940. Zijn laatste rustplaats vindt hij in Soest.
Cornelis de Bruin is een buitengewoon productieve schilder. Hij signeert zijn favoriete schilderijen met "Corns de Bruin ft" (fecit=heeft gemaakt ) of "Corns de bruin". De met "C. de Bruin" gesigneerde schilderijen zijn de broodschilderijen. De kwalitatief mindere schilderijen signeert hij met "van Wijck". Ook gebruikt hij de naam "W. Hindenberg", waarschijnlijk met het oog op de Duitse markt.
Naast het schilder en keramiekwerk doet hij ontwerpwerk voor o.a. Tuschinsky, de Synagoge in de Linnaeusstraat alsook de vrijmetselaarsloge in Amsterdam. Hij maakt beelden die de gevels van het Rode Blok en een pand aan de Prinsengracht in Amsterdam sieren.
Cornelis de Bruin laat een rijk oeuvre aan schilderijen na, met een zeer herkenbare stijl. Hij is een van de vele schilders die in de schaduw van de beroemde Haagsche School tijdgenoten werkt. Een groep schilders die ook wel als 'kleine meesters' wordt gekenschetst. Een titel die ook Cornelis de Bruin, met zijn herkenbare en krachtige stijl, toekomt.
Op de cover van de 'katholieke illustratie', Harlingen vanuit zee gezien, 23 mei 1935.

Poster kunstmarkt Laren, gesigneerd rechtsonder "Corns de Bruin"